Články

zpět na články novějšístarší

Letiště Václava Havla Praha

pondělí 15. 4. 2019

Žáci třídy 3.F navštivili v rámci exkurze letiště v Praze.

 

Na letišti jsme si nejprve individuálně prošli veřejné prostory terminálu 1 a terminálu 2. Na terminálu 3, kde začala oficiální část exkurze, nám náš průvodce pan Petr Šindel vyprávěl o historii letiště, která se začala psát v roce 1929.  První letadlo přistálo na novém letišti 5. dubna 1937.  Během 2. světové války spravovala letiště vojenská Fliegerhorst. Letištní hangáry využívala německá armáda pro opravy vojenských letadel. Po osvobození Československa v květnu 1945 byl na letišti rychle obnoven civilní provoz. V roce 1995 byl zprovozněn moderní cargo terminál, který zajišťuje kompletní logistický servis. V roce 2012 došlo ke změně názvu z Letiště Praha na Letiště Václava Havla Praha. V loňském roce prošlo Letištěm Václava Havla Praha téměř 16,8 milionů odbavených cestujících a uskutečnilo se zde celkem 155 530 vzletů a přistání. U modelu letiště jsme se dověděli o plánech na rozšíření letiště, protože jeho kapacita již byla překročena.

V druhé části prohlídky jsme stejně jako cestující procházeli detekčními rámy a naše příruční zavazadla byla kontrolována rentgenem, někteří žáci byli zkontrolováni příručním detektorem, jeden vyzván k odložení obuvi. Nastoupili jsme do autobusu. Na stojánkách letištní plochy jsme pozorovali, jak pilot dokáže přesně jet předním kolem po žluté čáře ke stojánce. Slouží k tomu naváděcí systém - dokovací stanice (tzv. Visual docking guidence system) umístěné na sloupech a budovách terminálů. Je v nich speciální optika, která se zapíná krátce před příjezdem letadla. Pokud pilot zamíří špatným směrem, díky tomuto zařízení uvidí naváděcí šipky, které mu ukážou, kam má jet. Po zastavení letadla určení pracovníci zabezpečili příďová kola letadla špalky, „rampák“ si nasadil komunikační soupravu, kterou tvoří sluchátka s kabelem, pro připojení interkomu do letadla, mechanici připojili kabel elektrické energie k letadlu. Posádka v kokpitu přepnula napájení letadla na vnější zdroj a vypnula motory. Pracovníci Handlingu poté otevřeli oba zavazadlové prostory, začala vykládka zavazadlového prostoru. Následoval výstup cestujících přistaveným nástupním mostem. Ihned po výstupu posledních cestujících byla u letadla cisterna s palivem. Mezitím se u ocasní části letadla objevila tři auta. Jedno s pitnou vodou, druhé pro vyčerpání nádrží toalet a třetí bylo z cateringu. Pak se náš autobus přiblížil k ranveji letiště, pozorovali jsme starty a přistání několika různých letadel. Naše pozornost se zvýšila, přistává největší dopravní letadlo světa, dvoupatrový čtyřmotorový Airbus A380 – 800 společnosti z Emirates z Dubaje. Doprovodili jsme ho až ke stojánce. Přes cargo terminál jsme se vrátili zpět.

Po celou dobu exkurze nás náš průvodce zásoboval zajímavými informacemi o leteckých společnostech, zabezpečovacích systémech, startech, přistání a parametry letadel.

Mgr. Alena Kvasničková

 

 

 

 

 

 

 

23. 4. 2019   Mgr. Alena Kvasničková